Ośrodek kultury ARSUS

Zarejestruj się / Przypomnij hasło

Logowanie
Newsletter
Facebook

Rok galerii

Rok galerii

CATHY CARMAN rzeźba

CATHY CARMAN rzeźba

GALERIA SZTUKI
WSPÓŁCZESNEJ
AD-HOC

 

 

Zaprasza na wystawę rzeźb z brązu
irlandzkiej artystki

Cathy Carman

THE IS
MY
DIARY

Wystawa czynna: 28 marca – 26 kwietnia

 

Cathy Carman

Cathy Carman was born in Ireland and studied sculpture at NCAD Dublin. She is widely acclaimed for her figurative work in wood stone and bronze. Her expressionist style is also evident in the many public commissions, notably at - St Killian Deutche School Dublin; Parnell Street,Summerhill,
Dublin Corporation; Blasket Island Visitors Centre, Dingle, OPW; Col. James Fitmaurice. Laois; Sligo County Council offices, Riverside, Sligo; Tullamore Garda Station; Castlerea Prison, Roscommon; Drumcoora Drumshambo, Co Leitrim; NS School Naomh Eoin Laois; Teagasc, Oak park, Carlow.

She continues to exhibit regularly, both in group and solo shows in Ireland and abroad, and has also used digital imaging, natural materials, found objects and sound to contextualize and counterpoint her work.
Among those holding work by Cathy Carman in public collections are The European Parliament, The Irish Arts Council, The Bank of Ireland Collection, Dublin County Council, Allied Irish Banks, The County Hall, Laois,

Standard Life Insurance Company, The National Self-Portrait Collection, The Tyrone Guthrie Centre, and Sligo County Hall. Cathy Carman is a member of Aosdana.

Cathy Carman urodziła się w Irlandii i studiował Rzeźbiarstwo na NCAD w Dublinie. Jest znana i doceniona za swoje prace artystyczne w kamieniu drewnie i brązie. Jej ekspresyjny styl jest obecny w przestrzeni publicznej takich miejsc jak:
St Killian Deutche School Dublin; Parnell Street,Summerhill, Dublin Corporation; Blasket Island Visitors Centre, Dingle, OPW; Col. James

 

Fitmaurice.Laois; Sligo County Council offices, Riverside, Sligo; Tullamore Garda Station; Castlerea Prison, Roscommon; Drumcoora
Drumshambo, Co Leitrim; NS School Naomh Eoin Laois; Teagasc, Oak park, Carlow.

Artystka bierze udział w wystawach, indywidualnych jak i zbiorowych w Irlandii i innych krajach, wykorzystuje techniki cyfrowe,
ale też materiały naturalne, znalezione przedmioty i dźwięki, które umieszcza jako kontrapunkty w swoich pracach.
Dzieła Cathy Carman znajdują się w: The European Parliament, The Irish Arts Council, The Bank of Ireland Collection, Dublin
County Council, Allied Irish Banks, The County Hall, Laois, Standard Life Insurance Company, The National Self-Portrait Collection,
The Tyrone Guthrie Centre, and Sligo County Hall. Aosdana
.
“Carman’s crudely fashioned squatting women have a deliberate feminist brutality, eschewing the dainty and celebrating tough, battered survival.”

Dorothy Walker, GPA IRISH ARTS REVIEW, 1990.

“Carman displays a refreshing capacity for communicating the depth of her inner feelings which is matched by few Irish artists of her generation……..like many other Irish artists she frequently demonstrates an affinity with the primordial art of ancient Ireland. However, unlike some of these artists, she ensures that her need to reinterpret it in a deeply personal and contemporary relevant way is never suppressed by the weight of that affinity………Consistently producing vital, profound and compelling sculpture, Carman draws on a well of inspiration that runs as deep into the Irish landscape as it does into her inner self”
Art and Architecture of Ireland, Volume 111, Sculpture 2014

„Kobiety Carman mają w sobie świadomą feministyczną brutalność wystrzegając się wykwintności wydają się świętować swoje, przetrwanie”

Dorothy Walker, GPA IRISH ARTS REVIEW, 1990.

„Carman okazuje swoje wewnętrzne uczucia, z niesamowitą głębią, jaką mało kto z współczesnych irlandzkich artystów może osiągnąć ...... potrafi połączyć swoje prace z pierwotną sztuką dawnej Irlandii. .........”
Art and Architecture of Ireland, Volume 111, Sculpture 2014.

 

THIS IS MY DIARY - SOMETHING THAT CAN KEEP ME AFLOAT. A DIARY CAN BE LIKE A LIFE RAFT.

So I began making figures like entries into a diary, recording not what was happening from day to day but what feelings were overwhelming me. And what I discovered was that in each case there was a twin. With hope there was always despair, with love there was always hate. I felt a kind of strong duality inside myself. There were always two emotions, like two people inside, like twins. Because this is the way I experience myself. This was the dialogue that went on inside me. This was the way that emotions overwhelmed me. This is a diary of personal emotions. Things that perhaps cannot be expressed in words. They only exist in forms, in figures that stand inside me.

TO JEST MÓJ PAMIĘTNIK - Coś co może utrzymać mnie na powierzchni. PAMIĘTNIK może być jak tratwa ratunkowa.

Więc zaczęłam tworzyć wpisy do pamiętnika, pisząc nie o tym, co dzieje się z dnia na dzień, ale o uczuciach, które mnie otaczają. Odkryłam że każde uczucie ma bliźniaka. Z nadzieją zawsze była rozpacz, z miłością zawsze była nienawiść. Czułam coś w rodzaju silnej dualności wewnątrz siebie. Zawsze były dwie emocje, jak dwie osoby, jak bliźniaki. Ponieważ jest to sposób w który doświadczam siebie. To był dialog, który zabrzmiał we mnie. To jest pamiętnik osobistych emocji. Rzeczy, które być może nie mogą być wyrażone w słowach. Istnieją one tylko w formach, w sylwetkach, które są wewnątrz mnie.

Translation / Tłumaczenie: Denis Trusov

 

Grażyna Kostawska

Grażyna Kostawska

GALERIA
SZTUKI

WSPÓŁCZESNEJ
AD-HOC

 

 

 


ZAPRASZAMY
NA  WYSTAWĘ  MALARSTWA
 

Grażyny Kostawskiej
       BATALISTKA Z URSUSA      

 

Konia z rzędem temu, kto wymieni choćby jedną artystkę w historii - poza Grazyną Kostawską - która trudniłaby się malarstwem o tematyce batalistycznej.

Owszem, zdarza się absolwentkom szkół artystycznych „popełnić” na zamówienie, kopię znanego obrazu, ale na tym koniec. Tym bardziej intrygująca wydaje się twórczość artystki z Ursusa, zgoła nie lokalna, prezentowana na wystawach indywidualnych w renomowanych galeriach, m.in. w Muzeum Niepodległości w Warszawie (2004 i 2014r.) oraz w Centrum Wystawienniczym na Kopcu Kościuszki w Krakowie, na Wystawie „Insurekcja”, zorganizowanej w 220 rocznicę Insurekcji Kościuszkowskiej.

Ciekawostką jest, że największa kolekcja jej prac, wielkoformatowych portretów konnych naszych wodzów: Jana III Sobieskiego, Tadeusza Kościuszki, Kazimierza Pułaskiego, księcia Józefa Poniatowskiego i  J. Piłsudskiego, znajduje się w Ursusie, w zbiorach firmy Aluprofil.

 

Pierwsze jej prace batalistyczne powstały podczas studiów malarskich

na Wydziale Sztuk Pięknych  Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jednak artystka przyznaje, że największy wpływ na jej wyobraźnię wywarła nauka w  warszawskim Liceum Sztuk Plastycznych, które mieściło się w Łazienkach Królewskich. Codzienne obcowanie z historią nie mogło pozostać bez echa!

Dziś uprawia malarstwo sztalugowe i ilustrację książkową, gównie o tematyce 

historycznej. W latach 90-tych tworzyła w technice olejnej okładki do bestsellerów wydawnictwa Amber oraz akwarelowe ilustracje romansów  publikowanych w tygodniku „halo” i wielu innych. W 2003r. na wystawie „Biblią inspirowane” w Galerii Sztuki Wsółczesnej „Ad-hoc” zaprezentowała wielkoformatowe obrazy batalistyczne, nawiązujące do wydarzeń historycznych: „Oblężenie Częstochowy”, „Niedziela w Studziannej” i biblijnych: „Złożenie do grobu”, „Trzy Marie nad Ciałem Chrystusa”, „Pieta” oraz liczne studia rysunkowe. W 2004 r. była inicjatorką ogólnopolskiego konkursu plastycznego o tematyce Kościuszkowskiej, z finałem w Galerii Ad-hoc w Ursusie.  Niebawem powstał cykl obrazów batalistycznych jej autorstwa, „Wiara, Nadzieja, Ojczyzna”, który po wystawie w warszawskim Muzeum Niepodległości  zagościł na dwa lata w Muzeum Domu Rodzinnym Tadeusza Kościuszki na Mereczowszczyźnie – na Białorusi. Wystawę prezentowano również w miejscach kultu Tadeusza Kościuszki: Maciejowicach, Garwolinie i Warszawskiej Akademii Wojskowo-Technicznej. Jeden z obrazów – „Kościuszko wśród ludu Warszawy” został ofiarowany do kolekcji Kardynała Józefa Glempa, jako dar Dzielnicy Ursus. Współpracuje z Polską Fundacją Kościuszkowską i należy do grona budowniczych pomnika Tadeusza Kościuszki w Warszawie. Grażyna Kostawska została wyróżniona Przez Ministra Kultury i Sztuki Odznaczeniem Zasłużony Działacz Kultury.

Co ciekawe, artystka od 1988r. prowadzi pracownię plastyczną w Ośrodku Kultury „Arsus” w Warszawie, przenosząc swoje pasje na  młodych adeptów sztuk pięknych. Organizuje cykliczne wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej „Ad-hoc” m.in: I-IX edycja Biennale Sztuki Ursusa, Warszawy i Regionu Mazowieckiego oraz Mazowiecki Festiwal Sztuki „Korzenie”.

Najnowsze plany? Wystawa indywidualna w budynku Panoramy Racławickiej we Wrocławiu. Wkrótce zaprezentuje kolejny, pokaźnych rozmiarów, portret konny „Jagiełło na łowach”  oraz wizerunki Zygmunta II i Władysława IV.

Na wystawie w Galerii Ad-hoc artystka zaprezentuje, obok batalistyki,   najnowsze prace plenerowe oraz kompozycje z cyklu „Kobiety świata”.

Aktualne informacje o wystawach, inspiracjach i wydarzeniach artystycznych z jej udziałem, znajdą Panstwo na blogu:   „Maluj z Kostawską” kostawska.blogspot.com

 kontakt z Autorką: kostawska@gmail.com

 

XI BIENNALE URSUSA

XI  BIENNALE URSUSA

XI BIENNALE
SZTUKI URSUSA
WARSZAWY I REGIONU
MAZOWIECKIEGO
13.VI.- 27.VIII.2015r.

„ANIMALS”

 

BIENNALE SZTUKI URSUSA  organizowane przez Ośrodek Kultury “Arsus”, jest imprezą cykliczną, odbywającą się co 2 lata, początkowo w ramach Dni Ursusa. Po raz pierwszy zorganizowano je w roku 1995. Był to doniosły moment - Ursus stał się samodzielną gminą. Grupa twórców skupiona wcześniej wokół pracowni plastycznej Zakładowego Domu Kultury “Ursus” oraz artyści niezależni, zaprezentowali swoje obrazy, rzeźby i rysunki w adaptowanej do celów wystawienniczych sali Społecznego Domu Kultury ”Kolorowa”. Kolejne biennale odbywały się już w nowo otwartej Galerii“Ad-hoc” w Ośrodku Kultury “Arsus”.

W czerwcu 2015r. zapraszamy wszystkich twórców do udziału w XI Biennale, na którym zaprezentujemy dzieła - tym razem - o tematyce zwierzęcej.
Jak wiadomo, temat ten nie jest nowy, co więcej, można powiedzieć, że jest

najstarszym, podejmowanym przez artystów.
Wystarczy wspomnieć malowidła z groty w Lascaux, motywy animalistyczne w sztuce sumeryjskiej czy egipskie rzeźby, z monumentalnym Sfinksem na czele oraz sztukę użytkową Scytów.
Warto zastanowić się głębiej nad faktem, że zwierzęta były i są, mimo upływu wieków, znaczącym elementem życia wielu ludzi. Znajdowało to dotąd odbicie w sztuce. Piękno i wiele cennych cech czworonogów, sprawiły, że stały się symbolami wierności, siły, dostojeństwa.
W poszukiwaniu inspiracji warto również sięgnąć do twórczości mistrzów takich jak Picasso, Rubens, Paolo Uccello, Albrecht Dürer, Jacopo Bassano, Henri Rousseau,  Marc Chagall. Również Juliusz Kossak, Julian Fałat, Józef Chełmoński i wielu naszych rodzimych batalistów, właśnie koniom oddało hołd w swoich dziełach.
Artyści różnych epok sięgali po motywy animalistyczne: w obrazach, grafikach, rzeźbach, ozdobach. Sięgnijmy również my, i spróbujmy stworzyć dzieła na miarę naszych czasów.

Nie stwarzamy żadnych barier: udział w wystawie jest wolny od opłat, bez ograniczeń wiekowych i technicznych. Prace przyjmujemy do końca maja 2015r. w godzinach 10 -16, w środy do godz.19.
Organizatorem jest Ośrodek Kultury Arsus, Warszawa ul. Traktorzystów 14.
Po zakończeniu wystawy prace należy odebrać do 5 września 2015r.
Wystawa będzie czynna w Galerii Sztuki Współczesnej Ad-hoc, Warszawa, ul. Traktorzystów 14 od wernisażu w dn.13 czerwca, godz.17.00 do 27 sierpnia 2015r.


Zapraszam
Grażyna Kostawska
Kurator wystawy
kostawska@gmail.com
 

Kalendarz wydarzeń

projekt i wykonanie: DreamITeam.pl

OK "ARSUS". Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie jakichkolwiek elementów strony surowo zabronione.